📝Подлежа ли на проверка от Комисия за защита на потребителите?
Комисията за защита на потребителите (KЗП) е административен орган, който налага контрол по Закона за защита на потребителите (ЗЗП). Сделката, която се осъществява напомня на интеракцията между потребителя и купувача. КЗП следи стриктно за спазването на изискванията на Закона за защита на потребителите. В полето на своята дейност, КЗП извършва проверки във физическите магазини или в интернет и налага административни санкции, които са с императивен характер.
Онлайн търговията и уебсайтовете, които притежават онлайн магазин представляват интерес за Комисията за защита на потребителите. Контролът над тях е засилен и се следи стриктно за спазването на изискванията на Закона за защита на потребителите. Според чл. 49, ал.2 от ЗЗП информацията, която е предоставена на клиента от разстояние посредством договор, който е сключен по електронен път трябва да се спазват стриктно описаните там разпоредби. Тук се включва и Законът за предоставяне на финансови услуги от разстояние. Адв. Терзийски би Ви спомогнал за това, ако желаете да сте търговец с онлайн магазин. Неговият богат опит в административното право ще спомогне за Вашата дейност. Във Вашата интернет страница, трябва да има поле с общите условия на Вашите договори, както и подробна информация спрямо разпоредбите на ЗЗП.
Актове и наказателни постановления – оспорване
След като се констатират нередности и нарушения по време на извършената проверка от страна на Комисията за защита на потребителите, тя издава Акт за установяване на административното нарушение (АУАН) по правилата за Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН). Акт би следвало да се издаде след своевременна проверка, която да е онлайн на уебсайт или електронен магазин.
Ако актът бъде потвърден, ще се издаде наказателно постановление, което подлежи на обжалване в седем дневен срок, пред Районния съд, в района на който е извършено или довършено нарушението. Необходимо е да се спазят стриктно всички правила на ЗАНН относно съставянето и връчването на актовете. В три дневен срок от получаването на АУАН, Вие имате право да входирате своето възражение до Директора на съответното звено на КЗП.
При проверка от КЗП за нас е важно да се свържем с опитен адвокат, който да ни съдейства и да провери дали случаят не е маловажен и дали няма пропуски в издадените писмени предписания от административния орган, относно описаните, констатирани нарушения.
Наказателни постановления на КЗП – обжалване пред съда
Наказателните постановления, които са издадени от КЗП се обжалват по реда на ЗАНН, в 7 дневен срок от връчването им. Съдебното обжалване започва чрез подаване на жалба от санкционирания субект, чрез административния орган към Районния съд в района, на който е извършено или довършено административното нарушение.
При съдебното обжалване на наказателните постановления, които са издадени от Комисия за защита на потребителите, опитният адвокат би следвало да се съобрази с извършените процесуални действия по време на издаването на АУАН, както и на последващото наказателно постановление.
Следва да се извърши проверка и да се обследва внимателно фактическата обстановка и дали твърдяното нарушение е действително извършено.
Според разпоредбите на чл. 28 от ЗАНН – За маловажни случаи на административни нарушения, наказващият орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание.
Преценява се дали казусът е маловажен и дали попада в хипотезата на чл. 28 от ЗАНН е субективна и се взема предвид за всеки отделен случай на констатирано нарушение.
Съдът преценява дали наказващият орган е трябвало да действа по правилата на чл. 28 от ЗАНН и да отмени цялото наказателно постановление.
Районният съд е органът, който се произнася категорично със своето взето решение относно това дали ще отмени наказателното постановление, ще го измени или потвърди. Производството по тези дела е двуинстационно и затова решението на Районния съд подлежи на обжалване пред Административния съд.
Второинстационното производство е касационно и се извършва в рамките на посочените касационни основания според разпоредбите на Административнопроцесуалния кодекс. Решението на Административния съд е окончателно и не подлежи на обжалване.
ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ
❓ КЗП ме глобиха, без да съм виновен. Как да си потърся правата?
Когато Вие не сте извършили нарушението, за което са Ви глобили, би следвало да обжалвате наказателното постановление, което е издадено от комисията за защита на потребителите. То се оспорва с жалба пред Районния съд по местоизвършване на нарушението и се призовават свидетели. Ако съдът, след извършените проверки установи, че няма нарушение от Ваша страна, той ще отмени наказателното постановление.
Категория: Дела срещу КЗП
❓ Какъв е срокът за обжалване на акт или на наказателно постановление издадено от Комисия за защита на потребителите?
Ако обжалвате своето наказателно постановление от КЗП, срокът за входиране на жалбата е 7 дневен и започва да тече от датата на връчването му. При пропускането на срока е възможно да се изтъкнат уважителни причини и да се иска възстановяването му по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Категория: Дела срещу КЗП